Länsi-Saksan kierros - Essen ja Dortmund

Viime viikolla oli excursion week eli suomeksi sanottuna koko viikkona ei ollut koulua, joten tilaisuus piti käyttää hyväksi ja lähteä reissaamaan. Tavoitteena oli halvan budjetin reissu kahden suomalaisen ja yhden korealaisen kokoonpanolla. Myöhemmin reissusta mukaan liittyi myös unkarilainen. Lähdettiin aikaisin aamulla ICE junalla kohti Esseniä ja oltiin jo varauduttu siihen, että siellä ei oikein ole mitään. Ajateltiin kuitenkin vierailla kaupungissa ja matkaseurallani oli kavereita siellä, joita hän halusi nähdä. Saavuttiin Esseniin ja kun lähdettiin etsimään airbnb kämppää, alkoi sataa kaatamalla. Oltiin kuin uitettuja koiria kun saavuttiin kämpälle. Tämä oli ensimmäinen airbnb kokemukseni ja oikein hyvä sellainen. Asunto oli puhdas ja hieno ja erittäin halpa, eikä asuntojen kanssa tullut mitään ongelmia koko reissun aikana.

Iltapäivällä lähdettiin keskustaan tapaamaan matkaseurani kavereita ja mentiin Hans im Glück nimiseen ravintolaan hampurilaisille. Täydet pisteet ravintolalle, ruoka oli edullista ja hyvää ja paikka oli sisustettu ihanasti koivuilla. Sen jälkeen lähdettiin käymään ilmaisessa taidenäyttelyssä ja tämä oli myös ensimmäinen kertani koskaan missään näyttelyssä. Jotkut teokset olivat hauskoja ja hienoja, mutta joitain en ymmärtänyt yhtään. Mutta tulipahan ainakin kokeiltua! Sen jälkeen pyörittiin vielä keskustassa, otettiin kuvia ja mentiin kaupan kautta kämpille. Illalla piti valmistaa kunnon iltapala ja meillä oli jopa iltaviinit.

Seuraavana aamuna otettiin suunta kohti Dortmundia, johon on Essenistä vain noin puolen tunnin junamatka. Dortmundissa käveltiin keskusta läpi ja nähtiin muun muassa iso jalkapallomuseo ja paljon kauppakatuja. Keskusta ei ollut kovin ihmeellinen, joten ajateltiin, että keskustan ulkopuolella oleva puutarha voisi olla mielenkiintoinen paikka vierailla. Puutarha oli aivan valtava, eikä millään olisi ehditty kiertää sitä kokonaan läpi, joten käveltiin vain noin puolet. Aluksi nähtiin vain puita ja kasveja, mutta myöhemmin päästiin näkemään myös erilaisia kukkia. Melkeinpä kaikissa Dortmundissa ottamissani kuvissa on kukkia. Puutarhalta suunnattiin tv-tornille, johon piti päästä muutamalla eurolla. Torni oli kuitenkin puiston sisällä, joten meidän piti maksaa myös sisäänpääsymaksu. Käytiin tornin huipulla ja oli kyllä niin tuulista, että meinasin lähteä lentoon, mutta näkymät olivat hienot. Päätettiin tarkastaa myös puisto, ja en yhtään ihmettele, että sinne oli sisäänpääsymaksu. En ole ikinä nähnyt niin hienoa puistoa. Löydettiin iso ruusutarha, trampoliineja, lentopallokenttä, erilaisia interaktiivisia pelejä ja iso lammikko, jossa oli suihkulähde ja flamingoja. En ole ikinä tainnut nähdä flamingoja, joten olin kieltämättä innoissani.

Puiston jälkeen syötiin välipalaa ja lähdettiin takaisin Esseniin, jossa syötiin italialaisessa ravintolassa ja käytiin vielä jätskillä.