Länsi-Saksan kierros - Düsseldorf & Köln

Reissupostausten kirjoittaminen on vähän jäänyt taka-alalle tenttisuman häämöttäessä edessä, mutta ajattelin kirjoitella vihdoin meidän loppumatkasta. Kaksi ensimmäistä päivää siis oltiin Essenissä ja Dortmundissa ja kolmantena päivänä otettiin suunnaksi Düsseldorf ja vaikka Dortmund ja Essen olivatkin hienoja kaupunkeja, Düsseldorf oli vielä ihanampi. Raahattiin tavarat rautatieaseman säilytykseen, sillä illalla oli tarkoitus suunnata seuraavaan airbnb kämppään Kölniin.

Lähdettiin kiertelemään kaupunkia ympäri, mutta ensin ostettiin Bubble Tea juomat. Ei ollut ihan minun makuuni, mutta tulipa testattua. Ensimmäisenä päädyttiin valtavalle ostoskadulle, jonka lähellä virtasi joki, jossa oli todella nätin näköisiä suihkulähteitä. Käytiin sisällä kirkossa ja lopulta päädyttiin suoraan Rhein- joelle, josta oli ihan hulppeat näkymät. Rein oli iso ja leveä joki, ja se virtasi lähellä rantabulevardia, jossa käveltiin ja katseltiin maisemia. Bongattiin myös kuuluisa TV-torni. Käytiin rannan lähellä olevissa kirkoissa, kävin ostamassa matkamuistomyymälästä postikortin, sillä olen jokaisesta isommasta kaupungista kerännyt mukaani postikortteja.

Olut ja drinkkihammasta alkoi kolottaa, joten päätettiin helteisen päivän kunniaksi suunnata rantaterassille, ja valinnanvaraa oli, sillä ranta oli täynnä erilaisia terasseja. Tilattiin olutta ja drinkit ja istuskeltiin ja nautittiin kesästä ja maisemista. Nälkä alkoi vähitellen tulla ja matkaseurani oli löytänyt korealaisen ravintolan, johon hän halusi meidät viedä maistamaan kotimaansa ruokaa. Ravintolaan käveltiin kauniin puiston läpi, jossa oli todella paljon ankkoja ja lintuja.

Ruoka oli todella hyvää, vähän samanlaista kuin kiinalaisessa, mutta paljon tulisempaa. Tulinen ruoka ja helle ei ollut hyvä yhdistelmä, sillä ruuan jälkeen en voinut kovin hyvin. Onneksi suunnattiinkin jo asemalle odottelemaan Flixtrainia, joka oli yllätys yllätys tunnin myöhässä, joten Kölniin saavuttiin myöhään illalla.

Seuraavana aamuna herättiin Kölnissä ja meidän airbnb oli ihan lähellä keskustaa. Haettiin kaupasta aamupalaa ja lähdettiin läheiseen puistoon evästämään. Yksi matkaseuralaisistamme oli iltapäivällä lähdössä pois, joten meidän piti kiertää kaikki tärkeimmät nähtävyydet aamupäivän aikana. Aloitettiin Kölnin tuomiokirkosta, josta olin kuullut ja nähnyt paljon kuvia, mutta en osannut kuvitella miten korkea se on. Siinä kirkon edessä nököttäessä tunsi itsensä todella pieneksi, enkä varmasti koskaan ole nähnyt mitään noin hienoa ja korkeaa rakennusta. Otettiin pakolliset instakuvat ja suunnattiin sisälle kirkkoon. Kirkko oli sisältäkin todella hieno ja porukkaa oli todella paljon. Kierreltiin sisätilat ja kun tultiin ulos niin kirkon edessä oli menossa noin 50 ihmisen joogatunti. Mielenkiintoisen paikan olivat valinneet.

Lähdettiin katsomaan Rhein jokea, joka virtaa myös Kölnin läpi. Maisemat olivat todella upeat kun mentiin siltaa pitkin ja katseltiin jokea ja kirkkoa. Ihan mielettömät maisemat! Sen jälkeen mentiin paikalliselle ostoskadulle katselemaan ja pian lähdettiinkin jo "vaihtamaan" matkaseuraa. Yksi matkaseuralainen lähti ja toinen tuli tilalle. Lähdettiin uudelleen kirkolle, sillä oltiin saatu tietää, että torniin pääsee kiipeämään. Tietenkään mitään hissiä ei ollut vaan huipulle piti kiivetä pieniä ja ahtaita kierreportaita pitkin. Näin huonon kunnon omaavana kiipeämisestä ei meinannut tulla mitään, ja olin jo ihan loppu ennen puoliväliä. Huipulle asti en kuitenkaan päässyt, sillä jossain kohtaa oltiin ihan hemmetin korkealla ja alkoi huimaamaan, joten piti tulla takaisin alas.

Kirkon jälkeen käytiin pitsalla ja matkamuistomyymälässä ja sen jälkeen joukkoomme liittyi matkaseuralaisemme saksalainen kaveri. Suunnattiin terassille, sillä muut halusivat maistaa kölniläistä olutta. Terassin jälkeen haettiin viiniä ja lähdettiin etelä- Kölniin, jossa oli jonkinlainen korttelifestari. Esiintyjänä toimi Robbie Williams tribute band, joka oli kyllä hyvä. Lipitettiin viinit ja kuunneltiin keikkaa ja syötiin unkarilaista Lagnosia. Myöhemmin lähdettiin suuntaamaan vielä opiskelijaklubi Das Dingiin. Kiva paikka ja tulikin tanssittua aika myöhään.